A Magyar Stroke Társaság minden évben, a Stroke Napján kívánja felhívni a lakosság figyelmét az érrendszeri megbetegedések gyakoriságára, valamint a megelőzés fontosságára és módszereire.
Évente 1,4 millió ember veszíti életét agyiér-katasztrófa következtében, és a rokkantságok legnagyobb részéért is a stroke a felelős. A magasvérnyomás 60 százalékkal gyakoribb Európában, mint az Észak-Amerikai kontinensen, ugyanakkor mintegy 60 százalékkal több stroke fordul elő Európában, mint Amerikában.
A WHO (Egészségügyi Világszervezet) szerint 2020-ra a szívbetegségek és a stroke lesznek világszerte a vezetők úgy a halálozás, mint a rokkantság területén. Az előrejelzések azt mutatják, hogy a halálos kimenetelű események száma évi 20 millió fölé fog emelkedni, 2030-ra várhatóan több mint évi 24 millió ember fogja ezen betegségek következtében az életét veszíteni.
Magyarországra lebontva hazánkban évente 18 ezren halnak meg szélütésben, a betegek negyede fiatalabb, mint 60 éves, a férfiak átlag 5 esztendővel hamarabb kapják meg a stroke-ot, mint a nők. Becsült adatok szerint jelenleg 200-250 ezer agyi-infarktust elszenvedett beteg él közöttünk. Éppen ezért nagyon fontos a megelőzés.
A SZÜRŐVIZSGÁLAT ÉLETET MENTHET
A DÖNTÉS AZ ÖN KEZÉBEN VAN
A szervezők az idén elsősorban a mozgás, az egészséges táplálkozás egészségmegőrző szerepére kívánják felhívni a figyelmet. A kampányüzenet fő mondanivalója, hogy mindenki legyen tisztában a szélütés tüneteivel, és az időablak jelentőségével. Ettől függetlenül a család minden tagjának aktívan tennie kell szívük egészségének megőrzése érdekében.
MOZDULJUNK - MINDEN NAPRA TESTMOZGÁS
A mindennapi kenyeret imáinkban is kérjük, de a mindennapi testmozgás, edzés, a sportolás többnyire még a gyakorlatban is elmarad. Pedig ki ne tudná - csak aki, meg sem próbálta - hogy a kellő testedzésben gazdag életmód elősegíti: a jobb közérzetet - a nagyobb állóképességet - test és lélek harmóniáját - a szív és keringési rendszer azaz a "motor teljesítőképességét - a tökéletesebb testtartást - a jobb megjelenést - a határozottságot és a dönteni tudást, valamint az önbizalmat és az öntudat növelését.
A MOZGÁS JÓTÉKONY HATÁSAI
A rendszeres mozgás az egészségtudatos életforma egyik alappillére. A magasvérnyomás-betegség kialakulásában és fennmaradásában is jelentős szerepet játszik a rendszeres testmozgás hiánya.
A fizikai aktivitás 25 százalékkal csökkenti a koszorúér-betegség okozta halálozás kockázatát. A testmozgás véd a szívritmuszavarok kialakulásától, csökkenti a thrombosishajlamot, így csökkenti a hirtelen szívhalál bekövetkezésének gyakoriságát. A rendszeres testmozgással leadott kilogrammok kizárólag a zsírszövetet érintik, míg a csupán diétával elért fogyás jelentős része izomszövet, így a hatékony testsúlycsökkentéshez is mindenképpen ajánlott a mozgás is.
MINDENKINEK A MEGFELELŐ MOZGÁSFORMA
Sok rendszeres fizikai munkát végező úgy gondolja, hogy munkája mellett nincs szüksége rendszeres testmozgásra. Pedig ez téves nézet, hiszen a munkahelyi fizikai tevékenység nem egyenlő hatású a szabadidős testmozgással.
A magasvérnyomás-betegségben szenvedő betegeknek a szabadidős sportok közül a dinamikusak ajánlottak, melyek nagy izomcsoportokat mozgatnak meg. Ilyenek például a torna, kerékpározás vagy futás, ugyanakkor nem javallottak azok, amelyek hirtelen nagy erőkifejtést igényelnek, mint a rövidtávú sprintfutás vagy a súlyemelés.
A hypertoniás betegek esetében fontos, hogy minden esetben konzultáljanak kezelőorvosukkal a fizikai aktivitás mértékéről és intenzitásáról, hogy a megfelelő mozgásformával sikerüljön (jótékonyan) hatni a vérnyomásra.
Kezdetben a kis intenzitású, 50 százalékos teljesítményű mozgás javasolt, ami panasz- és tünetmentesség esetén 70 százalékosra növelhető. Ne akarjuk elsőre nagyon kifárasztani magunkat, mert azzal negatív eredményt érhetünk el. Sem az erőteljes futás, sem a nagy erőkifejtést igénylő emelés, illetve egyéb erőteljes sport nem javasolt a magas vérnyomásúaknak.
Abba kell hagyni minden terhelést, ha hirtelen elsápadás, izzadás, szédülés, gyengeségérzés, ájulásérzés vagy zavartság jelentkezik.
Elsődleges tanácsként megfogalmazható, hogy ha a nyugalmi helyzetben mért szisztolés (első érték) vérnyomásérték több mint 170 Hgmm, illetve a nyugalmi pulzus több mint 90/perc, a tréning során azonban 100/perc értéket meghaladja, akkor ne kezdjük el a testedzést, illetve hagyjuk abba a fizikai terhelést. A mozgást azonnal abba kell hagyni, ha a pulzus meghaladja a {210 – életkor} értéket!
Ha nincs probléma a mozgás során, akkor hetente 3-5 alkalommal 30-60 perces időtartam tekinthető optimálisnak. Fontos kiemelnünk az 5-10 perces bemelegítés és levezetés jelentőségét, mivel ezzel elkerülhető a hirtelen vérnyomás-kiugrás esélye.
30 perces könnyű futás 300 kilokalória (kcal) energiát igényel, amely kb. 50 g testsúlycsökkenésnek felel meg. Ha figyelembe vesszük a korábbi javaslatokat, akkor látható, hogy ez havonta 1,5 kg, évente 18 kg testsúlycsökkenést jelent átlagosan.
Ahhoz, hogy sokáig élvezhesse az életet szerettei körében, élnie kell a szűrővizsgálatok adta lehetőséggel.
"A döntés a te kezedben van."

Az oldalt tervezte és fejlesztette a Diamond Agency.